Alla inlägg under april 2021

Av Mia - 18 april 2021 22:13

Jag förstår inte var all denna energi kommer ifrån.. eller jo, jag VET att han borde gå mer, längre och intensivare.
Tyvärr är alla "men" alldeles för många, hur bra eller dåliga de är, är en annan femma dock.

Men... (haha.....).

Häromdagen så hade vi inte riktigt någon bra dag. Jag borde ju ha hjärnan med mig och jag borde ju känna min Gnogg efter 3,5 år tillsammans. Många borde här....
Men i mitt huvud så är det annorlunda än i verkligheten!

Det var lite rörigt runt stallet, mycket folk, hundar, fyrhjulingar och annat. Dessutom blåste det så tänkte att fältet är en dålig idé.
Skogsrundan är ju bra men det var länge sen vi var nere på crossbanan. Dit borde vi ju ta oss på egna hovar!

Tjurig och vresig häst som stått ett par dagar och vi hade en rejäl diskussion i kurvan nedanför hagen. Då det satt folk på en fyrhjuling och väntade dessutom så tyckte Gnogg att nu kan jag bråka extra mycket genom att backa, slå med huvudet och vända... För matte kan inte ryta den vanliga ramsan när folk hör!

Men 10 min senare så gick han fram. Och vi tog oss hela vägen till crossbanan. Är väl ca 500 m så inget elitlopp här inte.
Väl där gick det bra och ett varv runt utan problem.
Men på vägen tillbaka så taggade han upp sig ordentligt i backen. Mja det blir ofta galopp där men nu ska vi hoppa som en känguru och stissa...
När vi kom till vägen igen så kommer det en traktor i full fart. Det skramlar och lever så jag tänker att detta funkar inte alls idag!
Han kommer att explodera.
Så får hoppa av istället för att kunna hålla honom ordentligt när traktorn passerar.

Häst dansar runt på tårna och stressar som fasen så var bara att leda honom hem. Så fort han börjar tagga igång igen så stannar vi och står still.
Är man lugn så får man gå - annars står vi stilla och har tråkigt!

Väl hemma i stallet så var det av med sadeln och in i den lilla hagen. Där fick han springa av sig en stund.
Saknar att ha en inhägnad där man kan släppa honom dessa dagar! Men lilla hagen fick duga!
(Bild 1 och 2)
Känner bara att vissa dagar är han alldeles för mycket häst för mig, även om jag VET att han behöver gå mer.

Måste få ut den andra vagnen och hoppas att det går att köra honom med den istället!

I helgen har det iaf gått bättre. Blev en heldag i stallet igår ^^
Beror väl mest på att det helt plötsligt stod två raggiga ponnys i lilla hagen i lördags.
Det är en mor och dotter som ska ha dem på prov.
Men de hade visst bara gått och skrotat i 2 år.
Varför man släpar hem 2 gamla, magra och skitiga ponnys begriper inte jag men men...
I alla fall var det två islänningar på 25 och 27 år.

Hjälpte Alexandra lite (var mest barnvakt och second opinion typ). Vi var i alla fall överens om att ponnysarna inte ska släppas ihop med våra andra så länge vi inte ens vet om de ska stanna eller ej.
Flocken med Jussi, Devino, Simona och Dimma funkar jättebra som det är så varför röra till det om det inte är för en längre period?!
Sen behöver ponnierna äta upp sig och bli lite starkare, jag vet att Jussi kan vara en riktig bitch om det kommer en ny häst in i hagen.

Idag var vi iaf ute i skogen och det gick jättebra.
Jussi var pigg och glad men lyssnade faktiskt... eller ja om man nu är Jussi!
Jag sa åt honom att inte gå fortare, risken att snubbla och bryta ben är stor.
Ja,ja men om det inte går fortare, får jag galoppera då?!
Japp.
När han själv vill så kan han tydligen galoppera i samma fart som skritt. Ja ja jag brydde mig inte något nämnvärt faktiskt.
Han var duktig iaf.
Mycket träning på att tänka själv, backa och vändningar för att komma ur trädsnåren.
Avslutade med att jag skrittade av för hand (uppsuttet är bara att glömma) och lossade sadelgjord och nosgrimma så han fick beta lite.
(Bild 3 & 4)
Skönt när det är soligt och varmt oxå :)


Vet inte i vilken ordning text och bilder kommer i då jag skriver på telefonen.



Av Mia - 8 april 2021 20:42

Har verkligen inte uppdaterat här på länge!
Så det har nästan gått ett år sen sist.
Man kan väl säga att det hänt både mycket och lite typ.

Men det har verkligen gått framåt och vi har gjort två större förändringar som har varit åt det positiva hållet.

I vintras så blev bakbenen sämre och sämre och jag tog ut en hästmassör. Hon hittade genast problemet och som jag anade så handlade det mest om höger bak.
Hittades även en låsning i halsmuskeln. Inget superallvarligt men fick många bra tips om vad vi ska träna på och fokusera på.
Såg genast en enorm förbättring redan efter första behandlingen så värt varenda krona!
Mycket träning i skritt och galopparbete, ja galoppen sker ju på linan då jag inte vågar riskera livet och måste jobba med min balans ^^

Bytte även sadel med Alexandra, hon hade en dressyrsadel som hon inte använde, så vi bytte rakt av efter några provturer.
Varken jag eller Jussi trivdes med den vi hade och var lite skeptisk till ännu en Wintec.
Men Guuud vilken underbar sadel!
Den passar oss perfekt och emellanåt så använder vi den gamla Stübben så.

Och jag klagar inte när man fick en anledning till att skaffa nya schabrak, Dressyr-Schabrak! 

Har ju bara blivit 2 hittills, ett ES och såklart ett HV Polo! 


Letar febrilt efter ES- Schabraket Faded Fuchsia i stl Full! Men inte ens ES har det annat än i Cob! Suck... 

Har äntligen bytt jobb så nu blir det igångsättning på riktigt!

Ändrat mycket tänk i ridningen oxå, jobbar mycket på lösa tyglar och med framåtbjudningen. Oftast kortare pass i ca 30 minuter men hellre att det går bra än att vi bråkar :) samt att jobba mer med ryggen och bakbenen.
Han verkar gladare åt det hela iaf.

Vi har inte kunnat köra ännu, efter olyckan med vagnen så har det inte gått så bra. Fick en ny vagn i födelsedagspresent men tyvärr är skaklarna alldeles för korta och han får panik när den är för nära bakbenen.
Men ska dra ut travsulkyn att testa med medan den andra får åka hem och bli förlängd.

Bara tråkigt att när man ber om hjälp hemifrån så är det alltid något annat som ska göras med högre prio...

Nu avslutar vi med bilder och hoppas jag uppdaterar inom ett år igen :)


 

Rulla sig i hagen efter ett varmt ridpass i somras! 


 

Sommarkväll 2020


 

Lurade upp Linn på Jussi under nyårsafton 2020 =) Trots bakutslag och två olika viljor så var Linn överlycklig! 


 

Japp, snön kom i år oxå! Perfekt för att träna benstyrka i galopp och släpa runt på matte i! 


 

Jag fattar inte hur han lyckas?! Fick klippa hela manen efter detta. Grät en skvätt! Inser oxå att vintertäcket har gjort sitt! 


 

Nya sadeln efter en skogstur på ca 40 min


 

Gjorde misstaget att testa tränsbett igen. Stenhård i munnen, ville inte lyssna och gick inte att styra! Nu har vi det endast vid longering! 


 

Långtur med Alexandra & Simona förra veckan. 9 km satte sina spår, vi har sjukt dåligt flås båda två :D 


 

Jussi är inte den gosiga eller pussiga varianten på häst, men ibland så händer det!  Med lite godis funkar allt! 


 


Skogstur i solen ( Vi har fortfarande inte hittat hela vägen runt ) Men snart så! 


 


Japp, tränset är brunt! Hittat i en FB-grupp där pengarna går till Svenska Hästars Värn. Kan verkligen rekommendera den sidan. 

Loppis till förmån för Svenska Hästars Värns på Facebook. 

Begangnade saker till bra pris, härlig säljare och pengarna går till något bra och viktigt. 


 


Longerade idag, solen sken och vi hade precis kommit igång då detta skedde! 

Aprilväder! 

De två sista bilderna är från idag! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards