Direktlänk till inlägg 30 januari 2019

2019

Av Mia - 30 januari 2019 09:10

Har äntligen hittat en Rockard + sele. En riktig loksele vilket är det bättre alternativet när man hobbykör.
Så fick hjälp av Lotta att passa in selen ordentligt och så gick vi ut till vagnen.

Jussi var livrädd för den XD
Haha vilken travhäst va?
Men han får nosa, lukta, klämma och känna ett par gånger på grejerna så ska det nog gå att köra honom sen.

Red sen ut med Alexandra. Lite blandade känslor då han var pigg och på g att explodera flera gånger men höll sig i skinnet. I galoppbacken som vi kallar den (fast har nog bara galopperat där 2 ggr) så började han först i passgång och jag kände bara att NU smäller det.
Jussi slår över i en lugn jämn galopp i samma takt som vi travade!
Det var nog den bästa galoppen hittills.
Dessutom utan bockningar och bakutsparkar
Satt där med händerna i manen och bara NEJ jag vill inte!
Ändå är jag stolt över honom.
Vi har ju lagt galoppen helt och hållet på is, även om jag vet att han reder ut den.

Tyvärr har vi en hel del problem med förtroendet just nu.
Jag litar inte på honom och börjar tveka, då tvekar han...
Jag målar upp händelserna så att de blir värre i min hjärna än vad de egentligen någonsin kommer att bli, då blir han osäker.

Galoppen igår var ett typexempel, i helgen skulle vi över ett dike och då blev det samma sak. Jag var övertygad om att han aldrig skulle gå över. Eller ta ett jätteskutt...
Vi stod där och tvekade som två idioter men så vände jag honom, höll fast och hästen skrittar över som ingenting...
Känner mig så dålig som sviker honom...

Många dagar inser jag att han skulle vara lyckligare med en tuffare ryttare som vågar, kan och vill mer. Känner även att han är lite för svår för mig.
MEN jag har ett otroligt stöd av Alexandra och Linda som hjälper mig med honom och nånstans så känner jag att vi kommer att reda ut varandra i framtiden men vi har en lång väg att gå.

Så målet i år blir att träna på tilliten mellan oss.
Olycklig häst är han inte, tvärtom så är han lite FÖR lycklig ibland.
Men vi har en hel del att jobba på, att hitta vårt tempo, tillit och lugn.
Och definitivt att hitta knappen till att sluta slingra sig så fort det blir jobbigt!

Har även börjat rida lite på pessoa och det funkar bra, han pillar inte lika mycket med huvudet och försöker komma undan bettet längre

Bjuder på de bästa bilderna jag har på honom. Här i den blå outfiten, tyvärr matchar inte nosluddet. Men tränset är Hööks kopia av PS High Jump och det var ett helvete att hitta ett bra bett till tränset så allt sitter bra

Här i stl Full men herrn skulle behöva cob på sidostyckena, Xfull på käkrem och längden på nosgrimman...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 april 2021 22:13

Jag förstår inte var all denna energi kommer ifrån.. eller jo, jag VET att han borde gå mer, längre och intensivare. Tyvärr är alla "men" alldeles för många, hur bra eller dåliga de är, är en annan femma dock. Men... (haha.....). Häromdagen...

Av Mia - 8 april 2021 20:42

Har verkligen inte uppdaterat här på länge! Så det har nästan gått ett år sen sist. Man kan väl säga att det hänt både mycket och lite typ. Men det har verkligen gått framåt och vi har gjort två större förändringar som har varit åt det positiva hålle...

Av Mia - 21 maj 2019 23:11

Vad gör man inte när ridturen på egna hovar gick åt helvete?! Fick iaf lite bra bilder på maskrosälskande hästen. Fattar inte varför allt är kaos om vi ger oss ut själva. Har han sällskap eller drar vagnen så är det inga problem. Med sällskap...

Av Mia - 13 mars 2019 21:17


Blir en lite längre vila för Jussi nu tyvärr. Men igår var vi ute med vagnen en sväng och stötte på livsfarliga barn och vägskyltar. Så nu vet jag att han kan vända på en grusväg med vagnen, och undan gick det... Fjanthäst. Men över en veckas...

Av Mia - 24 februari 2019 21:12

Haha näe så roligt ska vi inte ha men idag har jag kört min fina Jussi för första gången. Var åratal sen jag körde häst sist. Runt år 2004 ungefär... Vi har ju sniffat lite på vagnen, haft loksele på 2 - 3 gånger och så har det ju blivit en hel d...

Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards