Direktlänk till inlägg 3 november 2018

Täcke på och sadel hittad !!

Av Mia - 3 november 2018 00:23

Var ett tag sen jag skrev här igen. Saker och ting faller lätt i glömska här...

Men vi kämpar på med koskräcken, både för min och Jussis del.
Senaste planen är att låsa in oss i en ladugård full av kor tills vi lär oss att de inte äter varken varmblod eller människor... You never can tell .... ... ..

Det får bra så länge Alexandra och Simona är med, men när vi försöker på egna hovar blir det katastrof!
Vi har lyckats någon gång ( kossa mu var längst bort i hagen och inte ett dugg intresserade )
Men häromdagen höll det på att sluta illa.

Vi skulle testa nya ridvägen som vi hittade! En jättefin slinga på 9 km varav ca 8 är utan trafik och hus - rakt genom skogen på grusväg!
Dagen innan var det inga problem att passera den enda gården med kor men då var ju Simona med.
Men när Jussi börjar krångla så drar han ju till sig ungdjuren direkt.

Nu kom de i full fart mot oss varpå Jussi tvärvänder och hoppar ner i ett dike. Vilket spär på min rädsla oxå. Hästen studsar på två ben hemåt och jag får bara känslan av att jag vill banka vett i skallen på honom!!
Naturligtvis gör jag ju inte detta men vi har en del kommunikationsproblem vid såna här tillfällen tyvärr.

Jag har alldeles för ont i kroppen för att bråka med honom oxå. Flyger jag av så är det kört och nu tror jag min höft har fått sig en rejäl infektion igen för det gör asont i den. Dock gör all smärta i kroppen att jag sitter som en påse nötter och har noll balans. Tur att Jussi är ganska snäll och har överseende med detta...

Men jag lyckas få Jussi kontaktbar igen och vi vänder mot korna igen. Jag fegade ur totalt men tvingade oss båda att iallafall gå några meter mot hagen igen.
Sen vände vi hemåt och jag är skitförbannad på mig själv!
Men vi avslutade med en liten stund på ridbanan för att kunna få ett bra slut på det hela.
Nu ger vi oss inte på korna förrän Simona är med igen.

Ridvägen då?
Helt awesome tyckte både hästarna och vi på ryggen! Jättefina galoppsträckor, lite backar och mjuka vägar genom skogen. Går även att utöka den rundan med några km om man vill så får tacka Google Maps ? Ja vad tusan ibland är det den lätta vägen än att hamna i Norrland...

Idag var vi ute på den rundan som går längs järnvägen. Tåg hör inte till saker som äter varmblod, däremot kan vi lägga till gula träd på den listan då den rundan går förbi en granplantering där träden är gula.... vet ej varför men men...

Mötte även en gammal gubbe på en 4-hjuling, 3 gånger! Vet inte varför han körde fram och tillbaka hela tiden men...

Tränade lite galoppfattningar i alla fall och höger kan Jussi numera felfritt från skritt. Är ett heltidsjobb att driva honom framåt bara i galoppen och bära upp honom! Men jag har sjukt dåligt flås och hästen blir trött av det hela så win-win på den :)
Känns så skönt att vi kommit igång med galoppen igen!
Båda två älskar det!!
Fick även till lite tempoväxlingar så är helnöjd!
Är nog bara vi med ridtravare som blir i extas över en bra galopp :)


Har även tänkt att testa lite nytt i utrustningsväg!

Blev ju ett missöde när jag äntligen hittade en Stübben Siegfried CS till salu för vettiga pengar! Alltså sjuka priser på dem ( 2-6000kr för en sadel från 90-talet).
Fick dock åka till Växjö och hämta den.
Supernöjd!! Gav 750 för den lixom!

Iväg till stallet och prova! Då den gamle trotjänaren har blivit för smal ( helt klart krympt över sommarn för inte kan Jussi blivit tjockare?!)
Hinner knappt lägga den på hästryggen innan jag inser att den är på tok för smal.... Jahaaa...
Fick dock låna en gammal mörkbrun Passier av stallägaren som låg bra på hästen. Lite liten med 16,5? för min breda bak men men vad gör man inte?
Sen frågade Alexandra vad jag letade efter för sadel och mina krav är ju såpass höga att de innefattar allt utom dressyrsadel, bruna och de hemska syntetsadlarna som väger 100 gram och är obekväma till max. Maxam eller vad de heter...

Hon berättar då att hon har ett par liggandes hemma och en stundande skidsemester så hon behöver pengar.
Så nästa dag kom hon med en Wintec Cair hoppsadel i svart.
Efter en timmes ombyggnation med kopparjärn och kuddar i bakänden så fick vi till den.
Provred och den kändes bra, stor bogfrihet, inga tryck och rumpan fick plats MEN lite dyr för mig just nu... fick några dagars betänketid och lyckas då sälja CS-sadeln till en tjej i Finland. Så fick in lite pengar där, sen hörde Sara av sig angående Amigotäcket som är för litet för Jussi så fick in några hundringar där med. Alltså är nu halva sadeln betald :)
Så jag köpte den rätt och slätt!
Vi är fortfarande nöjda jag och Gnogg!

Har även hittat ett rosa/svart pannband från Kattas smycken mm (grupp på Facebook). Är helnöjd med det så kolla där om ni letar! Hon gör även på beställning :)
Bild finns längre ner i inlägget :)

Märkte häromdagen dock att han inte va riktigt 100 med bettet längre. Reagerar negativt så fort man tar i honom bland annat.
Hmm... vad ska vi hitta på nu?
Pelham har funkat kanoners ju...

Red på pessoa igår och tjaa... det var ingen jättekatastrof eller megasuccé. Funkar!
Men googlade runt lite sen och blev sugen på ett kimblewick med rak stång... in på Hööks fort som attan!
Jo då, de har bettet upp till storlek 13,5!
Jussi behöver ju 14,5...
Googlar och till slut hittar jag ett för 500kr exkl frakt i rätt storlek!
Njaaa vill inte lägga de pengarna OM det inte skulle funka lixom!

Så lägger ut annons om vad jag söker och även att jag kan vara intresserad av ett High Jump träns eller bara nosgrimman då jag tycker de är extremt snygga!
Då hör Sara av sig och säger att hon har bettet i rätt storlek! Just ja Arne hade ett minns jag, så vi gör en bytesaffär mot täcket :) nu ska vi bara tajma in ett möte oxå :)

Hittade Hööks variant på ett High Jump träns på deras sida med. Joo några justeringar så kan jag bli nöjd med ett sånt men är för snål för att ge 800kr just nu.
Kapade en säljtråd på Facebook och hittade tränset för 350 kr nu ikväll så hoppas att säljaren är ärlig och skickar det.

Går allt som det ska så kommer Jussi bli så fin så :)
Älskar de nya Lamicell schabraket med Diamond Edition men det behöver tvättas nu och vi har för tillfället ingen tvättmaskin.
Har helt blivit marinblått nu för Jussis del :)

Bjuder på lite bilder och hoppas att jag kommer ihåg att uppdatera oftare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 april 2021 22:13

Jag förstår inte var all denna energi kommer ifrån.. eller jo, jag VET att han borde gå mer, längre och intensivare. Tyvärr är alla "men" alldeles för många, hur bra eller dåliga de är, är en annan femma dock. Men... (haha.....). Häromdagen...

Av Mia - 8 april 2021 20:42

Har verkligen inte uppdaterat här på länge! Så det har nästan gått ett år sen sist. Man kan väl säga att det hänt både mycket och lite typ. Men det har verkligen gått framåt och vi har gjort två större förändringar som har varit åt det positiva hålle...

Av Mia - 21 maj 2019 23:11

Vad gör man inte när ridturen på egna hovar gick åt helvete?! Fick iaf lite bra bilder på maskrosälskande hästen. Fattar inte varför allt är kaos om vi ger oss ut själva. Har han sällskap eller drar vagnen så är det inga problem. Med sällskap...

Av Mia - 13 mars 2019 21:17


Blir en lite längre vila för Jussi nu tyvärr. Men igår var vi ute med vagnen en sväng och stötte på livsfarliga barn och vägskyltar. Så nu vet jag att han kan vända på en grusväg med vagnen, och undan gick det... Fjanthäst. Men över en veckas...

Av Mia - 24 februari 2019 21:12

Haha näe så roligt ska vi inte ha men idag har jag kört min fina Jussi för första gången. Var åratal sen jag körde häst sist. Runt år 2004 ungefär... Vi har ju sniffat lite på vagnen, haft loksele på 2 - 3 gånger och så har det ju blivit en hel d...

Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards