Alla inlägg under april 2018

Av Mia - 8 april 2018 19:03

Men vågar inte hoppas på för mycket....
Men 17 grader varmt idag och strålande sol.
Täcket åkte av och Jussi tackade genom att rulla sig... *mummel*

Ser detta inlägget konstigt ut så bloggar jag från mobilen. Anar ännu en krasch på datorn och gubben är inte hemma.

Igår fick Jussi slippa mig, vi var iväg hela dagen så Cecilia fick ansvaret och det hade gått bra. Känns skönt men motigt att inte kunna träffa Jussi varje dag.
Tyvärr är det bara att vänja sig då jag snart börjar jobba igen. Men han är i goda händer i alla fall...

Tog en riktig lång-dag i stallet idag.
Var min tur att fylla på hönäten i hagen och det tog en stund. Tunga, stora och otympliga... 4 stycken fick inte riktigt plats i skottkärran men med lite hjälp av Anna då gick det bra.

Sen Hoppas jag att jag nu kommit på hur jag ska få de vita benskydden vita igen...
Blandade klorin och grönsåpa och sen en svamp och gnugga... de blev vitare iaf :)

Har även fixat en låda till benskydden att ha under sadeln. Supersmart idé faktiskt. Och ja lådan är rosa :)

Sen tog jag in den vandrande lerhögen och gjorde iordning honom. Idag blev det rosa outfit.
Kommer få vänta med att använda det blå HV Polo schabraket då det såg för jävligt ut med marinblå alt indigoblå lindor till... Gaaaasch!
Behöver royalblå lindor!!!

Aja... tänkte att idag så blir det uteritt!
Kom till skogen typ och 50 meter längre fram ser jag en ponny som drar en vagn med tre ungar i. Tänkte att de vill nog inte bli övermanglade av Jussi så vi vände hemåt igen och tog ridbanan istället.

Där höll stallägaren på att plocka fram hindermaterialen och såna här vita dressyrstaket.
Staketen var Jättefarliga så vi får nog skjuta lite på Dressyr-EM...

Men skrittade igenom honom ordentligt och lösgörande främst i höger. Han är stel som en pinne i höger och misstänker nån form av låsning i bakdelen...
Men verkar som att det börjar släppa mer och mer.
Jussi gick superfint och i form.
Travade lite grann och även där hade jag en häst som gick i form så jag är superstolt över honom och inga islandspånni-fasoner utan ren trav direkt.
Enda felet idag var jag... sovit skitdåligt inatt så är trött och med det kommer smärtan av fibron + att jag har noll kondition...
Så min ork räcker max tre varv i trav....
Hade ju hoppats att Jussi skulle känna likadant men han är faktiskt i ganska bra kondis nu...

Tyvärr har sadeln börjat åka bakåt så frågan är om den kommer att passa länge till?!
Fan, jag älskar ju den där gamle Stübben Siegfried sadeln men vill ha en Siegfried CS egentligen så nu kanske jag får börja leta....
Frågan är ju om man ska gå upp en storlek i bommen?
Är 29 i nuvarande sadel...

Fick reda på att det nya pannbandet är klart och på väg :)
Sååå Snyggt!
Kommer bli super! Speciellt med det röda schabraket och lindorna..

Bild finns (förhoppningsvis) med i inlägget och bjuder på Jussi som njuter i solen och av vetskapen att hölådorna är fulla :)

Av Mia - 4 april 2018 20:11

Hej! 

 

Idag har det typ ösregnat mer eller mindre hela dagen! 

Klagar inte för då försvinner snön =)

Men det klarnade upp framåt eftermiddagen. 

 

Tänkte skippa ridningen idag men kände ändå att jag behövde lite ordentligt med häst-terapi så tog in Jussi och sadlade på efter att ha gjort stallet. 

 

Med lite blandade känslor så bestämde jag mig för att rida ut och hoppades på ett bättre resultat än förra gången. 

Jussi var rätt slö i stallet som vanligt men skenet bedrar! 

Han är som en 30-årig gammal ardenner i stallet tills man leder ut honom! 

Vips så har man en 5-årig arab =) 

 

Tänkte att jag safear idag och stoppade i bomull i öronen på han! 

 

 Kommer typ 50 meter ifrån gården då det står en traktor mitt i vägen och fyller igen hålorna som har blivit. 

 

Jussi tittar glatt och blev jättesur när jag sa att han fick vänta tills traktorn var färdig innan vi kunde passera. 

Men han gick förbi utan problem. 

 

Sen kom vi till en hästhage med 4 okända hästar i. 

Då slog det mig... 

Jag har aldrig passerat andra hästar med bara någon meters mellanrum innan. 

 

Men han tittade lite och gick förbi. 

 

Blev lite klampande i snö inne i skogen och sen hamnade vi på en höjd och stigen fortsatte neråt men den var smal och hal. 

Ingen bra idé på en oskodd häst som inte vet vad balans är till 100% så vi vände. 

 

Jaaaa Hemåt! Tänker Jussi. 

Men han försökte bralla till det två gånger varpå han snubblade så han kom på att okej det är nog bättre att lyssna på matte! 

 

Peppar peppar.... 

Han var pigg som attan men nöjde sig med att bara skritta! 

Krökte jättefint på huvudet och sänkte ner det och gick på halvlånga tyglar. 

Så duktig så... =) 

 

Kom till gården där de 4 okända hästarna bor och på grusvägen stod där en bil med en skällande hund i, på andra sidan en traktor och två killar. 

Intressant.... 

 

Bil, hund, traktor och killar - nemas problemas! 

Men så var där en vattenpöl precis där vi skulle passera.... 

Men han gick förbi. 

 

Ibland är jag rätt stolt över honom! 

 

Mötte traktorn igen och då stod chauffören och lastade i grus i skopan. 

Jussi klev förbi som ingenting. 

 

Men så skönt att komma ut en runda och hästen sköter sig ordentligt. 

Vi behövde nog detta båda två då ridbanan börjar bli riktigt tråkig! 

 

Öronen alltid framåt och en så glad pålle - finns inget bättre! 

 

 

 

Väl tillbaka i stallet så skulle stallkompisen sälja av lite grejer... 

Hon ville spara ihop till ett träns för 4000:- 

 

Så köpte ett regntäcke och två Schabrak av henne. 

Ett Equiline i svart ( gammalt men i bra skick) 

Snodde bild från Google .... 

 

 

 

Och ett grått Schockemöhle med mörkrosa passpoal. 

Hittade bara denna bilden på Google men mitt är i allround. 

Jag är lite stolt över mig själv... 2 schabrak och ingen panik över att ha matchande lindor till =) Men tror att HV Polo-lindorna kan bli snygga till det gråa... 

Så nu har Jussi iaf 4 märkesschabrak =) 

 

Schockemöhle-schabraket: 

 

 

 

Båda två för 200:- så helt ok pris =) 

 

Testade även de nya ridlegginsen idag och var lite orolig att de skulle vara för små men de passade perfekt! 

Och SÅ SKÖNA! 

Kan verkligen rekommendera dem. 

 

De finns på

 

Horze.se 

 

och heter 

Horze Madison silikonknäskodda ridtights och kostar 289:- 

Verkligen jättesköna och finns i tre olika färger =) 

 

 

 

Jaha då får vi se vad som sker imorgon! 

Borde ta och putsa av sadeln och tränsen igen.... 

Tar ju en evighet innan nya grejer blir mjuka och fina! 

*Suck* 

Men har inget emot att putsa läder... Är nog överseriös på den delen! 

Sitter i sen barnsben ^^ 

Har man inte råd att köpa bästa kvalitén så får man lägga lite energi på att ta hand om grejerna så de håller och jag hatar verkligen läder som knappt går att spänna om man behöver ändra något! 

Men har fått till tyglarna helt okej nu :) 

 

Svärmor har lovat att laga det trasiga ridtäcket iaf så ska komma ihåg att ta med det hem och låta tvätta det. Slänga med ett gäng lindor oxå kanske ^^ 

 

Praktiskt när man själv inte fattar logiken med nål och tråd :P 

 

Bytte ut det supervarma täcket han har under regntäcket till fleecetäcket idag med. 

Kände att det var lite väl varmt för han... 

Men måste säga att jag verkligen älskar det fleccetäcket! 

Sitter hur bra som helst och är riktigt mjukt och fint. 

Tack Börjes i Tingsryd (150kr). 

 

Ha de gött =) 

 

 


Av Mia - 3 april 2018 21:40

Hey!

 

Ja men då kör vi försök tre att få ihop något idag!

Jag skulle ladda ner den där adobe flash player för att kunna ladda upp ett videoklipp på Jussi men det slutade med att jag fick in virus i datorn.... 

Tur att jag har sambon! 

 

Ja, ja jag hade tänkt att under helgen kan jag ju uppdatera massor! 

Ha ha ha... 

 

Men nu så.... 

Jussi heter för tillfället Donkey Kong numera! 

Kong eftersom han och den där apan har samma färg och Donkey är bara en direktöversättning på åsna vilket han numera är! 

 

Han fick vila igår och det var superfint väder så tänkte att han skulle få gå utan täcke och "lufta" sig ordentligt. 

Planeringen låg ju givetvis att åka ut på kvällen och sätta på han det igen. 

Det gick så där...

Men han dog inte! 

 

Jonna hade fixat stallet åt mig idag så var bara att ta in hästen och göra han iordning inför ridning. 

Tacksamt faktiskt =) 

Tjaa... jag hade en hel skitlandsterrier på stallgolvet efter att han fått bort det mesta av all päls... ( jag kan ju inbilla mig detta iaf) 

Men jag döpte den till Bertil.

VAR KOMMER ALL PÄLS IFRÅN?

Nästa år blire täcke från och med September! 

 

Men men. 

Herrn var ordentligt taggad idag! 

Spänd och ville bara springa. 

Vi hade en kortare diskussion angående detta och när jag trodde att jag vann så insåg jag att vi har en helt annan diskussion att ta itu med strax. 

 

 

 

I början kunde han trava som vanligt. 

Inga bekymmer. 

Gick till och med i form och en annan bara " yeeey vad skönt!"

Körde lite tempoväxlingar i både skritt och trav och han förstod snabbt vad det handlade om.

Tog en vänsterkurva och tänkte bara föreslå en galopp. 

Jussi fattade direkt och gick superfint hela långsidan även om jag fick driva honom hela tiden för att han inte ska tappa bort sig helt. 

Men verkligen en supergalopp, lugnt och fint och inga konstiga inslag! =)

Balansen är ju si så där så vi tränar mest på rakt spår och att ta det lugnt samtidigt som man ska hålla reda på alla 4 benen. 

Sen var dagen förstörd. 

 

Upp med huvudet, gå på två spår och helt plötsligt hade min renrasiga varmblodshäst intagit islandshästens kunskaper vad det gäller pass och tölt! 

Båda två samtidigt dessutom! 

Denna "vackra" konst gjorde han i början när jag hade honom men har slutat med den. 

Tills idag. 

 

Så fort man ber honom trava så blir det denna passgång och en tjurig häst! 

Men till slut så fick jag honom att gå ordentligt i ena varvet. 

Tog väl endast en kvart typ. 

Han fattade trav och det blev trav direkt. 

Duktig häst. 

Byter varv... 

Tillbaka på ruta 1 igen... 

Gaaaasch! 

Nog för att han bara vill springa men jag fattar inte varför han ska hålla på såhär?! 

 

Men skam den som ger sig! 

Till slut och med några studs så fick jag honom att gå som jag ville. 

Gav han lång tygel och beröm. 

 

Sen ansåg jag att nu får det räcka. 

Dessvärre kom medryttaren på idén att hon skulle testa att trava på honom... 

Sa som det var att då får hon inte ge sig förrän han sköter sig! 

 

Det tog längre tid för henne och man får snabbt känslan av att allt mitt arbete är bortblåst! 

Tillbaka på ruta 1 igen.... 

ÅSNA! 

Han går verkligen superfint i skritten och har börjat länga ut stegen nu med ( ett tag iaf tills han tappar koncentrationen helt) 

Men hon lyckades till sist och han kunde trava ordentligt från början! 


Hade tänkt ladda upp ett videoklipp på hans nya "fina" gångart men fick inte ner adobe flash player.... 


Så bjuder på bild med medryttarn på ryggen. 

Lite under tygeln men så länge han jobbar på med rygg och bakbenen så gör det inte så mycket. 

 



Märkte en sak till idag. 

Han är väldigt trång i fram så emellanåt slår han ihop frambenen. 

Så nu blir det benskydd på always! 

 

Har ju honom alltid lindad bak på grund av Lymfangiten och jag inbillar mig att det hjälper, dessutom är det ju snyggt!   

Känns som att jag vet vad morgondagen har på gång.... 


Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards