Direktlänk till inlägg 3 april 2018

Glad Påsk i efterskott

Av Mia - 3 april 2018 21:40

Hey!

 

Ja men då kör vi försök tre att få ihop något idag!

Jag skulle ladda ner den där adobe flash player för att kunna ladda upp ett videoklipp på Jussi men det slutade med att jag fick in virus i datorn.... 

Tur att jag har sambon! 

 

Ja, ja jag hade tänkt att under helgen kan jag ju uppdatera massor! 

Ha ha ha... 

 

Men nu så.... 

Jussi heter för tillfället Donkey Kong numera! 

Kong eftersom han och den där apan har samma färg och Donkey är bara en direktöversättning på åsna vilket han numera är! 

 

Han fick vila igår och det var superfint väder så tänkte att han skulle få gå utan täcke och "lufta" sig ordentligt. 

Planeringen låg ju givetvis att åka ut på kvällen och sätta på han det igen. 

Det gick så där...

Men han dog inte! 

 

Jonna hade fixat stallet åt mig idag så var bara att ta in hästen och göra han iordning inför ridning. 

Tacksamt faktiskt =) 

Tjaa... jag hade en hel skitlandsterrier på stallgolvet efter att han fått bort det mesta av all päls... ( jag kan ju inbilla mig detta iaf) 

Men jag döpte den till Bertil.

VAR KOMMER ALL PÄLS IFRÅN?

Nästa år blire täcke från och med September! 

 

Men men. 

Herrn var ordentligt taggad idag! 

Spänd och ville bara springa. 

Vi hade en kortare diskussion angående detta och när jag trodde att jag vann så insåg jag att vi har en helt annan diskussion att ta itu med strax. 

 

 

 

I början kunde han trava som vanligt. 

Inga bekymmer. 

Gick till och med i form och en annan bara " yeeey vad skönt!"

Körde lite tempoväxlingar i både skritt och trav och han förstod snabbt vad det handlade om.

Tog en vänsterkurva och tänkte bara föreslå en galopp. 

Jussi fattade direkt och gick superfint hela långsidan även om jag fick driva honom hela tiden för att han inte ska tappa bort sig helt. 

Men verkligen en supergalopp, lugnt och fint och inga konstiga inslag! =)

Balansen är ju si så där så vi tränar mest på rakt spår och att ta det lugnt samtidigt som man ska hålla reda på alla 4 benen. 

Sen var dagen förstörd. 

 

Upp med huvudet, gå på två spår och helt plötsligt hade min renrasiga varmblodshäst intagit islandshästens kunskaper vad det gäller pass och tölt! 

Båda två samtidigt dessutom! 

Denna "vackra" konst gjorde han i början när jag hade honom men har slutat med den. 

Tills idag. 

 

Så fort man ber honom trava så blir det denna passgång och en tjurig häst! 

Men till slut så fick jag honom att gå ordentligt i ena varvet. 

Tog väl endast en kvart typ. 

Han fattade trav och det blev trav direkt. 

Duktig häst. 

Byter varv... 

Tillbaka på ruta 1 igen... 

Gaaaasch! 

Nog för att han bara vill springa men jag fattar inte varför han ska hålla på såhär?! 

 

Men skam den som ger sig! 

Till slut och med några studs så fick jag honom att gå som jag ville. 

Gav han lång tygel och beröm. 

 

Sen ansåg jag att nu får det räcka. 

Dessvärre kom medryttaren på idén att hon skulle testa att trava på honom... 

Sa som det var att då får hon inte ge sig förrän han sköter sig! 

 

Det tog längre tid för henne och man får snabbt känslan av att allt mitt arbete är bortblåst! 

Tillbaka på ruta 1 igen.... 

ÅSNA! 

Han går verkligen superfint i skritten och har börjat länga ut stegen nu med ( ett tag iaf tills han tappar koncentrationen helt) 

Men hon lyckades till sist och han kunde trava ordentligt från början! 


Hade tänkt ladda upp ett videoklipp på hans nya "fina" gångart men fick inte ner adobe flash player.... 


Så bjuder på bild med medryttarn på ryggen. 

Lite under tygeln men så länge han jobbar på med rygg och bakbenen så gör det inte så mycket. 

 



Märkte en sak till idag. 

Han är väldigt trång i fram så emellanåt slår han ihop frambenen. 

Så nu blir det benskydd på always! 

 

Har ju honom alltid lindad bak på grund av Lymfangiten och jag inbillar mig att det hjälper, dessutom är det ju snyggt!   

Känns som att jag vet vad morgondagen har på gång.... 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 april 2021 22:13

Jag förstår inte var all denna energi kommer ifrån.. eller jo, jag VET att han borde gå mer, längre och intensivare. Tyvärr är alla "men" alldeles för många, hur bra eller dåliga de är, är en annan femma dock. Men... (haha.....). Häromdagen...

Av Mia - 8 april 2021 20:42

Har verkligen inte uppdaterat här på länge! Så det har nästan gått ett år sen sist. Man kan väl säga att det hänt både mycket och lite typ. Men det har verkligen gått framåt och vi har gjort två större förändringar som har varit åt det positiva hålle...

Av Mia - 21 maj 2019 23:11

Vad gör man inte när ridturen på egna hovar gick åt helvete?! Fick iaf lite bra bilder på maskrosälskande hästen. Fattar inte varför allt är kaos om vi ger oss ut själva. Har han sällskap eller drar vagnen så är det inga problem. Med sällskap...

Av Mia - 13 mars 2019 21:17


Blir en lite längre vila för Jussi nu tyvärr. Men igår var vi ute med vagnen en sväng och stötte på livsfarliga barn och vägskyltar. Så nu vet jag att han kan vända på en grusväg med vagnen, och undan gick det... Fjanthäst. Men över en veckas...

Av Mia - 24 februari 2019 21:12

Haha näe så roligt ska vi inte ha men idag har jag kört min fina Jussi för första gången. Var åratal sen jag körde häst sist. Runt år 2004 ungefär... Vi har ju sniffat lite på vagnen, haft loksele på 2 - 3 gånger och så har det ju blivit en hel d...

Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards