Direktlänk till inlägg 26 mars 2018

Ridbanan och shopping...

Av Mia - 26 mars 2018 00:15

Tjena. 


Idag fick Jussi ett lite längre pass på ridbanan. 

Satsade mycket på mjukgörande då han är extremt stel i höger sidan. 

Mycket skritt och trav. 

Även stallkompisen Mickaela och hennes häst Babsan var med. 

Han blev lite stressad men jag tror det är nyttigt att ha med en annan häst ibland oxå. 

Men det märks att han trots allt har lite tävlingsinstinkt i sig. 

Det var ingen höjdare att Babsan fick galoppera om honom medan matte sa skritt på innespåret. 


Men så roligt att han börjar hitta balansen för att gå i form även i traven nu. Sån skillnad. 


Prövade häromdagen att rida honom på tränsbettet och det var ytterst motsträvigt, 

Han var stenhård i munnen och arbetade emot tygeln hela tiden. 

Ja, ja jag har försökt i alla fall.... 


Men idag körde vi på pelham igen och en betydligt nöjdare häst. 


Medryttaren Cecilia hade skrittat honom igår oxå  och även prövat några travsteg. 

Så kul att det går framåt med henne och Jussi. 

Känns lite lättare nu att veta att han kommer vara i goda händer när jag börjar jobba igen och bara kommer ha tid för honom på helgerna.... 


Men idag så skötte han sig... 

Ett litet bocksprång i våran "galoppkurva" då Jussi tyckte att trav är onödigt. 

Upp med huvudet och ett skutt iväg. 

Icke, tyckte jag! 

Är nog dax för en martingal....

Ska testa det på honom så fort den kommer med posten... Hoppas att den dyker upp imorgon (tisdag). 



Men som sagt en hel del överskottsenergi. 

Så när han varit duktig tillräckligt så satt jag av och släppte honom. 


Det är jätteroligt att springa lös på ridbanan. 

Blev en rejäl språngmarsch med många språng hit och dit. 

Är glad att jag slapp sitta på ryggen! 


Tyvärr så satt ländtäcket rätt illa och flög av. 

Varpå det fastnade i hans svans med svanssnöret... 

Stackars Jussi! 

Han sprang som en galning innan jag fick tag i honom och kunde ta loss det... 

Men kan ju konstatera att han inte är nämvärt bakskygg av sig. 


Ländtäcket klarade sig med två revor som borde gå att sy ihop rätt lätt och tur att det inte var ulltäcket =) 


Men förhoppningsvis så fick han ur sig lite spring i benen. 

Och jag är jättenöjd med honom faktiskt. 


Hade ju hoppats på lite mer mildväder nu, och kunna säga byebye till vintertäckena för iår men nu ikväll kom det hittills 5 cm snö så nu är allt vitt igen   


Det värsta för Jussis del idag var nog efteråt.... 

Matte är dum och spolade av mina ben, sa Jussi. 

Vatten är livsfarligt! Men han överlevde det med. 


 


Råkade visst köpa 2 st HV Polo schabrak igår oxå.... 

Jag har tillräckligt men ändå inte... 

Ville ha ett rött eller grönt var tanken.

Begagnatgrupper på Facebook är livsfarligt! 


  


Så ett rött och ett blått blev det. 


Är så kär i det ljusrosa jag har så har verkligen fastnat för det märket. 


Tyvärr är jag ju sån att man MÅSTE ha matchande lindor till oxå... 

Har hittat ett par som matchar det vinröda schabraket så hoppas de dyker upp snart. 


Men att hitta ett par till det blåa HV Polo-schabraket i rätt nyans... 

Ja du... 

Så svårt när man bara har 1 bild att gå efter... 

Betydligt lättare med det röda... 

Men kollade på Horze.se och där fanns det lindor i samma färg och även de i samma märke. Till och med min stora favorit: Combilindor ( en del i fleece och en del i resår)

Dyra som skam enligt mig... Men vad gör man inte mer än inser att man har problem? 

De röda var iaf hälften så billiga från Finntack. 

Hittade även ett par ridleggings som jag hoppas passar.... på Rean! 


Har även hittat vita dressyrskydd som jag tror blir bättre än lindor. Helt klart lättare att spola av än att tvätta benlindor till höger och vänster. 


Inser att jag snart får börja leta pannband med... 

Behöver i alla fall ett rött och ett i rosa. 

Så nu har han outfit i:

Lila

Rosa

Vinrött

Svart

Marinblått

Indigo Dark Blue ( Ljusare blått) 

Rött

Vitt


 

Passar så bra i ljusrosa ( Mörkrosa/cerise var Cometens färg så den använder vi inte) 

Har ju även ett par rosa FreeJump numera. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 april 2021 22:13

Jag förstår inte var all denna energi kommer ifrån.. eller jo, jag VET att han borde gå mer, längre och intensivare. Tyvärr är alla "men" alldeles för många, hur bra eller dåliga de är, är en annan femma dock. Men... (haha.....). Häromdagen...

Av Mia - 8 april 2021 20:42

Har verkligen inte uppdaterat här på länge! Så det har nästan gått ett år sen sist. Man kan väl säga att det hänt både mycket och lite typ. Men det har verkligen gått framåt och vi har gjort två större förändringar som har varit åt det positiva hålle...

Av Mia - 21 maj 2019 23:11

Vad gör man inte när ridturen på egna hovar gick åt helvete?! Fick iaf lite bra bilder på maskrosälskande hästen. Fattar inte varför allt är kaos om vi ger oss ut själva. Har han sällskap eller drar vagnen så är det inga problem. Med sällskap...

Av Mia - 13 mars 2019 21:17


Blir en lite längre vila för Jussi nu tyvärr. Men igår var vi ute med vagnen en sväng och stötte på livsfarliga barn och vägskyltar. Så nu vet jag att han kan vända på en grusväg med vagnen, och undan gick det... Fjanthäst. Men över en veckas...

Av Mia - 24 februari 2019 21:12

Haha näe så roligt ska vi inte ha men idag har jag kört min fina Jussi för första gången. Var åratal sen jag körde häst sist. Runt år 2004 ungefär... Vi har ju sniffat lite på vagnen, haft loksele på 2 - 3 gånger och så har det ju blivit en hel d...

Presentation


En liten blogg om ridtravaren Jussi.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards